środa, 19 czerwca 2013

EKOKUKANIE - ZROBIMY TO!


Udało się! Na przełomie wrześnie i października zrealizujemy program warsztatów ekologicznych dla dzieci EKOKUKANIE.
Nasz wniosek zyskał uznanie komisji konkursowej - uzyskaliśmy 185 punktów, stając się najwyżej po KAMIEŃSKIEJ SENIORIADZIE (192p). ocenioną inicjatywą.

Dwie kolejne wyłonione inicjatywy to piknik rodzinny w Trzebieszewie, oraz wernisaż Jarosława Ejsmonta i koncert Czesława Mozila w Rozwarowie. Więcej informacji na www.kadek-kamien.pl






Poniższy program może ulec zmianie!


Proponowana przez nas forma warsztatów opiera się na koncepcji edukacji globalnej z wykorzystaniem opozycji dwóch tematów – SZTUCZNE – NATURALNE - realizowanych w dwóch blokach tematycznych z grupą 16 uczestników w wieku 8 -13 lat, angażując ich rodziny, społeczność lokalną gminy Kamień Pomorski, oraz zasoby stowarzyszenia Kulturalny Kamień.



 I MODUŁ – DRUGIE ŻYCIE PRZEDMIOTÓW

Pierwszy moduł zajęciowy oparty na motywie mechanicznym zatytułowany „Drugie życie przedmiotów” polegać będzie na ponownym wykorzystaniu zepsutych i niepotrzebnych urządzeń takich jak: komputery, telefony komórkowe, odtwarzacze audio itp.
w celu wprowadzenia dzieci w niezwykły świat kwarcowych płyt, surowej materii tranzystorów, kształtów, kolorów i faktur ukrytych pod obudową przedmiotów, które ogólnie określić możemy, jako elektro-śmieci – podszewka współczesnego świata. Uczestnicy warsztatów pod okiem prowadzącego warsztaty i opiekunów, dokonają dekonstrukcji tych urządzeń przy użyciu różnych technik. Zadanie to ma na celu stworzyć sytuację kontrolowanej destrukcji z dużym polem indywidualnych możliwości realizacji tego zadania dla każdego uczestnika – od rozkręcania, po łamanie i cięcie z użyciem narzędzi. Z uzyskanych w ten sposób materiałów takich jak płyty kwarcowe, tranzystory, oporniki, kable, mechanizmy, dzieci stworzą własne prace plastyczne.



Będą mogły połączyć i przymocować do płyt pilśniowych, lub stelaży drewnianych elementy urządzeń w taki sposób, by z tego co wybiorą, powstała w konsekwencji forma kolażu - płaskorzeźby lub instalacji. Dodatkowo dzieci będą miały do dyspozycji, farby w sprayu, akryle, i inne materiały plastyczne, którymi będą mogły pokryć powstałe prace.

Warsztaty te wypełniają kulturową lukę dla kontrolowanej destrukcji, która jest naturalną potrzebą poznawczą dzieci.
Wiedza na temat tego, co znajduje się w środku komputerów stacjonarnych, laptopów, telefonów komórkowych, odtwarzaczy, odbiorników, nadajników i całej masy innych towarzyszących nam w codziennym życiu urządzeń, niesie ze sobą potencjał poznawczy i behawioralny.

Realizacja pierwotnej potrzeby destrukcji pozwala dziecku poczuć się bezpiecznie w niezrozumiałym dla siebie świecie
w rzeczywistości zjawisk społecznych administrowanych przez urządzenia, które w swojej złożoności wykraczają poza umysł jednego człowieka.

Ludzie są zaniepokojeni nie rzeczami samymi w sobie, ale tym, jak te rzeczy postrzegają”
Epiktet

We wprowadzeniu do warsztatów poruszymy z dziećmi tematy problemowe i ważne z zakresu edukacji globalnej takie jak:
-recycling, co to jest? Jak się segreguje śmieci i dlaczego las, to niedobre miejsce dla starego telewizora?
-masowa produkcja i konsumpcja dóbr a zrównoważony rozwój
- dlaczego urządzenia tak szybko się psują?
- czy nowsze zawsze jest lepsze?
W programie warsztatów pokażemy dzieciom animację Juliana Antoniszczaka –polskiego artysty, twórcy eksperymentalnych filmów animowanych pt. "Jak działa Jamniczek?"


Zastanowimy się wspólnie z dziećmi, co może być materiałem twórczym dla artysty i co to znaczy być twórczym.

Warsztaty poprzedzi zbiórka elektorośmieci, o której poinformujemy mieszkańców gminy Kamień Pomorski za pośrednictwem kamieńskich portali informacyjnych, oraz poprzez ogłoszenie na blogu Stowarzyszenia Kulturalny Kamień. Działanie to pozwoli zaangażować w warsztaty nie tylko dzieci ale i dorosłych. Osoby, które przyniosą zepsute urządzenia na warsztaty, zostaną z nim sfotografowane i poproszone o powiedzenie kilku słów na temat  przyniesionego urządzenia. Gdzie je kupili, jak długo go używali, czy wiąże się z nim jakaś szczególna historia.

Do realizacji pierwszego  modułu użyjemy technik arteterapeutycznych Wiesława Karolaka, oraz własnych umiejętności wyniesionych z wcześniejszych warsztatów, które realizowaliśmy w Kamieniu Pomorskim i Poznaniu.

Pełna realizacja pierwszego modułu pozwoli spojrzeć dużej liczbie mieszkańców z nowej perspektywy na zagadnienie recyklingu, ucząc postaw ekologicznych, oraz niosąc ze sobą istotne korzyści dla funkcjonowania społeczności lokalnej. Części elektrośmieci, które pozostaną niepotrzebne po warsztatach oddamy do odpowiedniego punktu przyjmowania odpadów.


II MODUŁ – NATURALNE

Żywioł ziemi

Miejsce – Marina Kamień Pomorski.

Opis miejsca w kontekście warsztatów:
Jasne przeszklone przestrzenie mariny oferują uczestnikom wspaniały widok wód Zalewu Kamieńskiego i horyzont wody. Jesteśmy w miejscu otwartym na świat, gdzie spotykają się żywioły wiatru, słońca i wody, co stanowi ważny kontekst naszych warsztatów.  Druga część warsztatów ma być opozycją do części pierwszej, w której zajmowaliśmy się nowoczesną technologią. W tej części warsztatów będziemy się zbliżać do natury na różne sposoby. Materią naszych zajęć będą naturalne materiały i barwniki, wyprodukowane w sposób przyjazny przyrodzie – lokalnie / z recyklingu / nisko przetworzone.

Zaczniemy od opowieści w kole. Opowieść baśń, dotyczyć będzie związku człowieka z naturą. Dzięki opowieści, dzieci przeniosą się w świat wyobraźni i z opowiedzianej historii, będą mogły zaczerpnąć motywy do dalszej twórczej pracy. Opowieść uczy dziecko słuchania, skupienia, pozwala dotknąć trudnych tematów w bezpiecznej sytuacji. Po wysłuchaniu opowieści, przejdziemy do kilkuminutowych,  ruchowych zabaw w kole (ruch jako naturalna aktywność człowieka) i pogadanki na temat tego, co to znaczy żyć w zgodzie z naturą i czy  można się dobrze bawić, bez komputera i internetu.

Następnie zabierzemy się za wyprodukowanie barwników. Burak, kurkuma, rośliny zielone, herbata, kawa, węgiel, będą stanowiły alternatywę dla farb, zaś za pędzle posłużą nam głównie dłonie. Pozyskanymi barwnikami malujemy na szarym papierze, przygotowując scenografię do warsztatów gliniarskich a także do późniejszej wystawy. Inspirujemy się rytmem wykonywanej na żywo muzyki etnicznej. Kolejną aktywnością warsztatową są zgadywanki dotykowe. Zawiązujemy dziecku oczy opaską i dajemy mu worek z różnymi naturalnymi składnikami. W workach znajdą się śliwki, fasola, ryż, mąka, kasza, sól, orzechy piasek itp. Zadaniem dzieci będzie odgadnięcie, z czym mają do czynienia. Po tym zadaniu przejdziemy do gliny – jednej z najbardziej naturalnych materii.

Obcowanie z materią gliny przynosi dla dziecku wiele korzyści. Celem warsztatów gliniarskich jest pobudzenie zmysłu dotyku. W dzisiejszym świecie dzieci są bombardowane obrazami.
Ekrany, displaye otaczają nas z każdej strony. Pozostałe zmysły pozostają w cieniu i nie są kształtowane w wystarczający sposób. Kontakt z gliną daje możliwości stymulacji dotykowej, pozwala dziecku przenieść swoje wyobrażenia w materię gliny. Pracując z gliną, dziecko ocenia możliwości materiału jego proporcje, wagę, kształt, zapach, fakturę. W wykonanym przedmiocie może wyrazić swoje emocje, marzenia, pasje – dzieci lepią to co chcą, nie "zadajemy" im żadnego tematu, inspiracją jest opowieść.

Podsumowując, celem warsztatów jest poruszenie kilku istotnych zagadnień. Zwrócenie uwagi dzieci i dorosłych na otaczającą nas złożoność świata. Człowiek podporządkowuje sobie naturę, ale jednocześnie jest od niej zależny. Świat nowych mediów i technologii jest fascynujący, ale kontakt z naturą daje nam dobre samopoczucie i jest nam potrzebny do zachowania równowagi.  Jesteśmy odpowiedzialni za śmieci, które produkujemy i stan środowiska naturalnego wokół nas.


Efektem końcowym warsztatów będzie wernisaż wystawy prac dzieci, wykonanych podczas obu części warsztatów, a także fotografii elektrośmieci i ich właścicieli, powstałych podczas zbiórki przed warsztatami.  Wystawa ukaże cały proces twórczego przekształcania różnych materii, a także opozycyjność obu światów elektrotechnicznego i naturalnego. Będzie też okazją do podsumowania tego, co wydarzyło się podczas obu części warsztatowych. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz