Udało się! Na przełomie wrześnie i października zrealizujemy program warsztatów ekologicznych dla dzieci EKOKUKANIE.
Nasz wniosek zyskał uznanie komisji konkursowej - uzyskaliśmy 185 punktów, stając się najwyżej po KAMIEŃSKIEJ SENIORIADZIE (192p). ocenioną inicjatywą.
Dwie kolejne wyłonione inicjatywy to piknik rodzinny w Trzebieszewie, oraz wernisaż Jarosława Ejsmonta i koncert Czesława Mozila w Rozwarowie. Więcej informacji na www.kadek-kamien.pl
Poniższy program może ulec zmianie!
Proponowana przez nas forma warsztatów
opiera się na koncepcji edukacji globalnej z wykorzystaniem opozycji dwóch
tematów – SZTUCZNE – NATURALNE - realizowanych w dwóch blokach tematycznych z
grupą 16 uczestników w wieku 8 -13 lat, angażując ich rodziny, społeczność
lokalną gminy Kamień Pomorski, oraz zasoby stowarzyszenia Kulturalny Kamień.
I MODUŁ – DRUGIE ŻYCIE PRZEDMIOTÓW
Pierwszy moduł
zajęciowy oparty na motywie mechanicznym zatytułowany „Drugie życie
przedmiotów” polegać będzie na ponownym wykorzystaniu zepsutych i
niepotrzebnych urządzeń takich jak: komputery, telefony komórkowe, odtwarzacze
audio itp.
w celu
wprowadzenia dzieci w niezwykły świat kwarcowych płyt, surowej materii
tranzystorów, kształtów, kolorów i faktur ukrytych pod obudową przedmiotów,
które ogólnie określić możemy, jako elektro-śmieci – podszewka współczesnego
świata. Uczestnicy warsztatów pod okiem prowadzącego warsztaty i opiekunów,
dokonają dekonstrukcji tych urządzeń przy użyciu różnych technik. Zadanie to ma
na celu stworzyć sytuację kontrolowanej destrukcji z dużym polem indywidualnych
możliwości realizacji tego zadania dla każdego uczestnika – od rozkręcania, po
łamanie i cięcie z użyciem narzędzi. Z uzyskanych w ten sposób materiałów
takich jak płyty kwarcowe, tranzystory, oporniki, kable, mechanizmy, dzieci
stworzą własne prace plastyczne.
Będą mogły
połączyć i przymocować do płyt pilśniowych, lub stelaży drewnianych elementy
urządzeń w taki sposób, by z tego co wybiorą, powstała w konsekwencji forma
kolażu - płaskorzeźby lub instalacji. Dodatkowo dzieci będą miały do dyspozycji,
farby w sprayu, akryle, i inne materiały plastyczne, którymi będą mogły pokryć
powstałe prace.
Warsztaty te wypełniają kulturową lukę dla
kontrolowanej destrukcji, która jest naturalną potrzebą poznawczą dzieci.
Wiedza na temat
tego, co znajduje się w środku komputerów stacjonarnych, laptopów, telefonów komórkowych, odtwarzaczy,
odbiorników, nadajników i całej masy innych towarzyszących nam w codziennym
życiu urządzeń, niesie ze sobą potencjał poznawczy i behawioralny.
Realizacja pierwotnej potrzeby destrukcji
pozwala dziecku poczuć się bezpiecznie w niezrozumiałym dla siebie świecie
w rzeczywistości
zjawisk społecznych administrowanych przez urządzenia, które w swojej
złożoności wykraczają poza umysł jednego człowieka.
“Ludzie są zaniepokojeni nie
rzeczami samymi w sobie, ale tym, jak te rzeczy postrzegają”
Epiktet
We wprowadzeniu do
warsztatów poruszymy z dziećmi tematy problemowe i ważne z zakresu
edukacji globalnej takie jak:
-recycling, co to
jest? Jak się segreguje śmieci i dlaczego las, to niedobre miejsce dla starego
telewizora?
-masowa produkcja
i konsumpcja dóbr a zrównoważony rozwój
- dlaczego
urządzenia tak szybko się psują?
- czy nowsze
zawsze jest lepsze?
W programie
warsztatów pokażemy dzieciom animację Juliana Antoniszczaka –polskiego artysty,
twórcy eksperymentalnych filmów animowanych pt. "Jak działa
Jamniczek?"
Zastanowimy się
wspólnie z dziećmi, co może być materiałem twórczym dla artysty i co to znaczy
być twórczym.
Warsztaty poprzedzi
zbiórka elektorośmieci, o której poinformujemy mieszkańców gminy Kamień
Pomorski za pośrednictwem kamieńskich portali informacyjnych, oraz poprzez
ogłoszenie na blogu Stowarzyszenia Kulturalny Kamień. Działanie to pozwoli
zaangażować w warsztaty nie tylko dzieci ale i dorosłych. Osoby, które przyniosą
zepsute urządzenia na warsztaty, zostaną z nim sfotografowane i poproszone o
powiedzenie kilku słów na temat
przyniesionego urządzenia. Gdzie je kupili, jak długo go używali, czy
wiąże się z nim jakaś szczególna historia.
Do realizacji
pierwszego modułu użyjemy technik
arteterapeutycznych Wiesława Karolaka, oraz własnych umiejętności wyniesionych
z wcześniejszych warsztatów, które realizowaliśmy w Kamieniu Pomorskim i
Poznaniu.
Pełna realizacja
pierwszego modułu pozwoli spojrzeć dużej liczbie mieszkańców z nowej
perspektywy na zagadnienie recyklingu, ucząc postaw ekologicznych, oraz niosąc
ze sobą istotne korzyści dla funkcjonowania społeczności lokalnej. Części
elektrośmieci, które pozostaną niepotrzebne po warsztatach oddamy do
odpowiedniego punktu przyjmowania odpadów.
II MODUŁ – NATURALNE
Żywioł ziemi
Miejsce – Marina
Kamień Pomorski.
Opis miejsca w
kontekście warsztatów:
Jasne przeszklone
przestrzenie mariny oferują uczestnikom wspaniały widok wód Zalewu Kamieńskiego
i horyzont wody. Jesteśmy w miejscu otwartym na świat, gdzie spotykają się
żywioły wiatru, słońca i wody, co stanowi ważny kontekst naszych
warsztatów. Druga część warsztatów ma
być opozycją do części pierwszej, w której zajmowaliśmy się nowoczesną technologią.
W tej części warsztatów będziemy się zbliżać do natury na różne sposoby.
Materią naszych zajęć będą naturalne materiały i barwniki, wyprodukowane w
sposób przyjazny przyrodzie – lokalnie / z recyklingu / nisko przetworzone.
Zaczniemy od
opowieści w kole. Opowieść baśń, dotyczyć będzie związku człowieka z naturą.
Dzięki opowieści, dzieci przeniosą się w świat wyobraźni i z opowiedzianej
historii, będą mogły zaczerpnąć motywy do dalszej twórczej pracy. Opowieść uczy
dziecko słuchania, skupienia, pozwala dotknąć trudnych tematów w bezpiecznej
sytuacji. Po wysłuchaniu opowieści, przejdziemy do kilkuminutowych, ruchowych zabaw w kole (ruch jako naturalna
aktywność człowieka) i pogadanki na temat tego, co to znaczy żyć w zgodzie z
naturą i czy można się dobrze bawić, bez
komputera i internetu.
Następnie
zabierzemy się za wyprodukowanie barwników. Burak, kurkuma, rośliny zielone,
herbata, kawa, węgiel, będą stanowiły alternatywę dla farb, zaś za pędzle
posłużą nam głównie dłonie. Pozyskanymi barwnikami malujemy na szarym papierze,
przygotowując scenografię do warsztatów gliniarskich a także do późniejszej
wystawy. Inspirujemy się rytmem wykonywanej na żywo muzyki etnicznej. Kolejną
aktywnością warsztatową są zgadywanki dotykowe. Zawiązujemy dziecku oczy opaską
i dajemy mu worek z różnymi naturalnymi składnikami. W workach znajdą się
śliwki, fasola, ryż, mąka, kasza, sól, orzechy piasek itp. Zadaniem dzieci
będzie odgadnięcie, z czym mają do czynienia. Po tym zadaniu przejdziemy do
gliny – jednej z najbardziej naturalnych materii.
Obcowanie z
materią gliny przynosi dla dziecku wiele korzyści. Celem warsztatów
gliniarskich jest pobudzenie zmysłu dotyku. W dzisiejszym świecie dzieci są
bombardowane obrazami.
Ekrany, displaye
otaczają nas z każdej strony. Pozostałe zmysły pozostają w cieniu i nie są
kształtowane w wystarczający sposób. Kontakt z gliną daje możliwości stymulacji
dotykowej, pozwala dziecku przenieść swoje wyobrażenia w materię gliny.
Pracując z gliną, dziecko ocenia możliwości materiału jego proporcje, wagę,
kształt, zapach, fakturę. W wykonanym przedmiocie może wyrazić swoje emocje,
marzenia, pasje – dzieci lepią to co chcą, nie "zadajemy" im żadnego
tematu, inspiracją jest opowieść.
Podsumowując,
celem warsztatów jest poruszenie kilku istotnych zagadnień. Zwrócenie uwagi
dzieci i dorosłych na otaczającą nas złożoność świata. Człowiek podporządkowuje
sobie naturę, ale jednocześnie jest od niej zależny. Świat nowych mediów i
technologii jest fascynujący, ale kontakt z naturą daje nam dobre samopoczucie
i jest nam potrzebny do zachowania równowagi.
Jesteśmy odpowiedzialni za śmieci, które produkujemy i stan środowiska
naturalnego wokół nas.
Efektem końcowym
warsztatów będzie wernisaż wystawy prac dzieci, wykonanych podczas obu części
warsztatów, a także fotografii elektrośmieci i ich właścicieli, powstałych
podczas zbiórki przed warsztatami.
Wystawa ukaże cały proces twórczego przekształcania różnych materii, a
także opozycyjność obu światów elektrotechnicznego i naturalnego. Będzie też
okazją do podsumowania tego, co wydarzyło się podczas obu części warsztatowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz